Direktlänk till inlägg 25 april 2010

Gravid v.30 :) ♥

Av . . - 25 april 2010 07:39

Tänka sig, att nu har man redan gått 3/4 av graviditeten.. hinner ju knappt med, tiden bara rusar iväg.. det är ju snart maj.. vad har hela det här året tagit vägen?


Å mitt lilla pyre dansar runt i magen heela tiden, det är helt fantastiskt! vilken underbar känsla det är att känna det liv som hela tiden växer i min mage.. ett liv som jag har skapat.. Å jag längtar så tills bebis kommer, så jag får se vem du är


Bebisen

Nu kanske det börjar kännas som att du varit gravid i en evighet och det kan vara svårt att tänka sig att du ska vara gravid i ytterligare 10 veckor. Men din bebis måste fortfarande växa till sig en hel del innan han eller hon är redo att komma till världen. Bebisen är nu 41 cm från topp till tå och väger omkring 1,4 kg.

 

Även om din bebis ligger skyddad av fostervattnet och livmodern kan den känna och reagera på smärta. Man kan se med ultraljud hur bebisen övar på att andas för att göra sig redo för världen utanför. Om den sväljer fostervatten i fel struprör kan du känna hur den får hicka

Om din bebis föddes nu skulle den kunna hålla sig varm utan kuvös. Huden börjar bli mjuk och len allteftersom underhudsfettet utvecklas. Fettet isolerar mot kyla och fungerar som en energireserv.

Mamman

Din livmoders översta del kan du nu känna c:a 10 cm ovanför navlen. Livmodern, moderkakan och vätskemängden kommer att öka stadigt under de kommande 10 veckorna och du kommer förmodligen att gå upp ungefär ett halv kilo per vecka.

Eftersom du blir större blir det allt svårare att röra sig snabbt. Du är inte längre så smidig och du bör vara försiktig för att undvika att trilla och skada dig eller bebisen. Tänk på att bibehålla en god hållning när du sitter och står; det kommer att underlätta för dig och minska risken för smärtor i ryggen. Du bör rulla över på sidan innan du stiger upp efter liggande position för att undvika att belasta magmusklerna som är uttänjda och svagare än normalt.


Känns dock inte som att jag varit gravid alls länge, å att det bara är 10 veckor kvar, tycker jag är helt fantastiskt..  känns ju inte långt alls.. 70 dagar, går ju hur fort som helst.. Men har ju märkt att man inte är lika smidig som förr.. men någon sengångare är jag inte.. pigg & glad :) får se om jag orkar jobba till slutet, men det är tanken i all fall.. ska försöka komma igång med träning, behöver det för ryggens skull.. och sen så jämför dom ju förlossningen med ett marathon så skadar ju inte att få upp flåset lite..


Och jobbet har avtal med SATS, så jag får det billigare om jag blir medlem där.. vilket är perfekt eftersom att de har så fiffigt att man får ta med sig bebis till gymmet från och med att den är 6 veckor :) å sen har dem barnpassning från det att den kan krypa.. så de passar ju perfekt..


Uppe med tuppen en söndag som denna, så svårt att få tvättstugetider.. å 7-10 på söndag är det uppenbarligen inte många som är sugna på att tvätta ;)

 
 
Angelika

Angelika

25 april 2010 07:54

Grattis :D

http://angemix.blogg.se

 
sofie

sofie

25 april 2010 09:29

vilken fin blogg! får säga grattis också till lilla pyret i magen! är grymt imponerad av dig, du står verkligen på dig o verkar vara så härligt positiv! känner igen mig i många av de tankar du har..
ha det fint o lycka till i framtiden :)

http://www.alltominget.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av . . - 19 augusti 2010 08:15

Vi kör ett bildinlägg ;)                   Tänk att tiden går så himla fort! & Knorris växer så det knakar, liksom min kärlek till honom, går inte att beskriva med ord hur underbar han är och hur stolt jag är över att vara just hans ...

Av . . - 3 augusti 2010 23:45

Jag kan verkligen inte förstå.. Har fortfarande ingen kontakt alls med Willes pappa, vilket är jäkligt trist..   Dock så har jag en vän som är kompis med hans flickvän (världen är bra liten ibland).. & trots att hon vetat om detta från början, ...

Av . . - 14 juli 2010 13:45

Mm, idag var det dags för ett besök hos familjerätten.. Kändes nästan som att man var på förhör, ställde en massa konstiga frågor.. och gång på gång fick jag frågan om jag var helt säker på att jag haft sexuellt umgänge me denne man, och om...

Av . . - 13 juli 2010 13:00


Håller på att avlida i värmen.. lägenheten e som en jäkla bastu, solen ligger ju på heeeel dagen.. puuuh!   Jag svettas å prinsen med, nu en kall dusch!   svettigt å ligga på mammas bröst.. ...

Av . . - 12 juli 2010 22:00


Varit värsta schtekvädret, men är ogärna ute på dagen, eftersom att jag är rädd att lilla hjärtat blir för varm.. finns ju inte skugga överallt..   Någon strand är ju inte att fundera över efter som att jag inte ens får bada =/ å vill inte att Wi...

Presentation


Ensamstående mamma, till världens vackraste Wille ♥

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Pojke eller Flicka?
 Pojke
 Flicka

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards